Vochtbalans?

Waaronder oxybutynine en glycopyrronium tabletten/spray/creme.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Foxji
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: do 17 mar 2022, 20:45
Contacteer:

Vochtbalans?

Bericht door Foxji »

Beste,
Ik hoop hier een antwoord te vinden op mijn vraag.
Ik neem momenteel oxybutinine en ik zweet en plas opmerkelijk minder.
Wat ik me wel afvraag; ik drink minstens evenveel als voorheen, ik vermoed zelfs meer door mijn droge mond en keel. Ik zweet minder, plas minder en mijn stoelgang is ook vaster.
Kan iemand mij de verklaring geven waar al dat vocht dat ik vroeger uitstootte plots naartoe is?

Bedankt bij voorbaat!
Vele groetjes!
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Vochtbalans?

Bericht door Thijs »

Ik heb je vraag doorgestuurd aan dermatoloog Wim Venema. Hieronder zijn antwoord:
Goede vraag; je raakt op veel manieren vocht kwijt. En inderdaad vooral door verdamping. Het kan zo zijn dat de verdamping meer gemiddeld wordt. Dus niet met veel zweten, maar continu een beetje verlies. Je kunt door anticholinergica ook urine gaan vasthouden doordat de blaas minder actief werkt. Dus eigenlijk geen hele goede directe verklaring. Wel is het van belang dat je het vocht niet overmatig vasthoudt. Mocht dat het geval zijn dan loopt het gewicht op en kan je kortademig worden. Ook kan de blaas dan heel vol voelen. Mocht dit het geval zijn ga dan langs bij de huisarts die dit kan controleren. In zijn algemeenheid is dit voor mij wel een reden om het liefst niet continu te doseren maar op de momenten dat het minder toe doet weinig of niet (oxybutinine) te slikken om het zweten meer zijn gang te laten gaan.
Plaats reactie