Zweten in je gezicht: dit kun je er tegen doen

Bekijk hier (semi) wetenschappelijke artikelen over overmatig zweten.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Zweten in je gezicht: dit kun je er tegen doen

Bericht door Thijs »

Zweten in je gezicht: dit kun je er tegen doen
Overmatig zweten kan mega irritant zijn...

door EMMA VAN EGMOND
06/05/2022
Alles wat je wilt weten over zonnebrandcrème
door Cosmopolitan NL

Zweten in je gezicht. Laten we beginnen met dat daar helemaal niks mis mee is. Zweten is een natuurlijk en zelfs noodzakelijk proces om je lichaam af te koelen. Je lichaam doet dus gewoonweg wat hij nodig heeft! Maar heb jij in het dagelijks leven veel last van overmatig zweten in het gezicht? Dan kunnen we begrijpen dat je dat een issue of op z'n minst oncomfortabel vindt. Cosmo to the rescue: wij zochten uit hoe je zweten in het gezicht kunt voorkomen.

Nog zo'n handige zomerse tip: zo kun je zweetplekken voorkomen in je kleding >

Zweten in het gezicht voorkomen
Een zwetend voorhoofd na een flinke work-out of wandelingetje door de warme zomerzon is totaal niet gek. Even deppen en klaar, zeg maar. Maar het kán zijn dat je last hebt van overmatig zweten. Denk aan: heel erg zweten in je gezicht tijdens een etentje, of overmatig zweten tijdens een spannende werkpresentatie. Zoals hierboven genoemd is zweten een natuurlijk proces, en heeft je lichaam blijkbaar verkoeling nodig. Hoeveel je zweet is deels genetisch bepaald - daar kun je dus niets aan doen. Maar voor een ander deel kun je wél zweten in het gezicht voorkomen, zo geeft ook Tempo aan.

Heb je vaak last van warmtebultjes? Dit is wat je ertegen kunt doen >

1. SPORTEN HELPT
Als je je vaker inspant, en dus fitter wordt, zal je bij lichtelijke inspanning (denk aan: rennen naar de trein en traplopen) minder snel zweten in je gezicht.

2. VERMIJD PITTIG ETEN
Raar maar waar: je lichaam reageert nét zo op pittig eten als op het hete zomerzonnetje. Zweten, zweten en nog eens zweten. Hete curry bestellen in een warm restaurant is - als je zweten in het gezicht wilt voorkomen - geen goed idee dus.

3. BEPERK INNAME VAN CAFEÏNE
Nog een food dingetje die je kunt toepassen in je leven om overmatig zweten in het gezicht te verminderen: laat die derde cappu van de dag staan, en drink meer thee zonder cafeïne. Dit goedje stimuleert namelijk je adrenalineklieren - die weer voor zweet kunnen zorgen.

4. ZORG VOOR ONTSPANNING
Je bent niet de enige die last heeft van heel erg zweten in het gezicht bij spannende events. Adrenaline kan je gewoonweg laten zweten. Neem rustmomentjes om even kort te mediteren of ademhalingstechnieken uit te oefenen; misschien helpt het je te ontspannen en dus minder te zweten.

5. DRAAG NATUURLIJKE MATERIALEN
De laatste praktische tip: natuurlijke materialen, zoals linnen, houden je over het algemeen koeler. Je lichaam raakt zo minder oververhit, en zweten in gezicht is er minder snel bij.

Neem tot slot bij warme temperaturen altijd zakdoekjes mee - zodat je even kan deppen als je je oncomfortabel of onzeker voelt. En onthoud: níémand vindt het raar dat je zweet. Heb je er veel last van en belemmert het je in je dagelijks leven? Vraag dan je huisarts om advies - misschien heeft het een onderliggende medische oorzaak. En kun je er iets aan doen! Better to be safe than sorry.

Bron: https://www.cosmopolitan.com/nl/health- ... voorkomen/

Waardeloos artikel. Enige juiste zin is: "Overmatig zweten kan mega irritant zijn..."
Hi.l
Druppel
Druppel
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 13 mei 2022, 17:33
Contacteer:

Re: Zweten in je gezicht: dit kun je er tegen doen

Bericht door Hi.l »

Het is persoonlijk jammer dat er te weinig gekeken wordt naar de onderliggende problemen. Zoals hitte intolerantie, inspanningsintolerantie. Persoonlijk heb ik de laatste jaren gemerkt dat er meer aan symptomen bestrijding wordt gedaan dan dat er echt wordt onderzocht waar het vandaan komt. Toch blijven alle tips en tricks welkom!
roodroosje
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 20:35
Contacteer:

Re: Zweten in je gezicht: dit kun je er tegen doen

Bericht door roodroosje »

Ha allemaal,
Ik loop zo aan tegen de balans vinden tussen accepteren dat dit bij mij hoort en het stemmetje: 'maar dit is toch niet normaal?'. Mijn verhaal. Ik ben 25 jaar en sinds mijn puberteit al druk in de weer met mijn rode wangen en zweetgezicht. Ik heb al zo veel geprobeerd:
Voor het zweten:
- Homeapaat en orthomoleculaire therapeut
- Allerlei diëten (suikervrij/lactosevrij/glutenvrij)
- Supplementen slikken: magnesium, st janskruid, valeriaan, salie
- Alluminiumhydroxychloride creme (neat saver) --> hier krijg ik een extreem droge huid van.
- Oxybutynine/glyco pilletjes --> ik ben zeer bang voor het langetermijn effect (verhoogde kans dementie)
- Ganglion Striatium blokkade --> helaas geen effect
- Allergieën onderzoek --> huisstofmijt allergie, hier nu neusspray voor)
- Onderzoek oestradiol (ik dacht; misschien heb ik wel verminderde oestradiol?)

Voor de roodheid:
- Bovenste lijst
- Lasertherapie gelaat
- Groene crèmes

Het zweten gaat altijd gepaard met warmte. Uitlokkers zijn verder: de zon, alcohol, inspanning. Het zweten vindt plaats op mijn neus, naast mijn neus (parels zichtbaar), bij haargrens, onder mijn lip en op mijn kin. Het zweten gaat al-tijd gepaard met extreme hitte. Ik heb het echt sneller warm dan anderen (en zweet dus ook sneller en wordt sneller rood). De roodheid wordt ook wel eens alleen getriggerd (zonder het zweten) na het eten, als ik moe ben, bij heftige emoties. Het gebeurt dan ook regelmatig dat mijn hoofd warm is, maar mijn lichaam koud.

Naast deze klachten heb ik ook veel andere vage klachten:
- overmatig haargroei (buik, bovenlip)
- keratosis pilaris (bultjes boven arm)
- niet persé slank, terwijl ik extreem gezond eet en zeer regelmatig sport.
- lage hartslag.
- regelmatig terugkerende eczeem plekjes bij neus

Ik ben nu zo aan het zoeken wat ik nog kan doen.
De dermatoloog heeft voor nu oxybutynine spray voorgeschreven. Ik hoop zo erg dat het lukt. Verder denk ik er nog aan om odaban spray te kopen, om dit ook als mogelijk oplossing te houden. Weten jullie wat lange termijn effecten zijn van oxybutynine spray? Is er een gevaar op verhoogde kans op dementie (ook voor de sprays?). Iemand ervaring met de spray voor het gezicht?

Als jullie dit lezen, professionals, Thijs, anderen? Wat kan ik dan verder nog aan doen? Ik wil dit zoooo graag oplossen. Of zijn er anderen die zich in mijn verhaal herkennen? Ik zou het zo graag minder warm hebben (waardoor ik minder snel zweet en minder rood wordt). Een oorzaak vinden zou natuurlijk het meest fijn zijn. Het beïnvloedt in ieder geval zeer mijn leven en wordt er echt onzeker van.

Ik ben in ieder geval super blij met dit forum en blijf lekker verder lezen!
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Zweten in je gezicht: dit kun je er tegen doen

Bericht door Thijs »

Hi.l schreef: vr 03 jun 2022, 21:02 Het is persoonlijk jammer dat er te weinig gekeken wordt naar de onderliggende problemen. Zoals hitte intolerantie, inspanningsintolerantie. Persoonlijk heb ik de laatste jaren gemerkt dat er meer aan symptomen bestrijding wordt gedaan dan dat er echt wordt onderzocht waar het vandaan komt. Toch blijven alle tips en tricks welkom!
Ik ben het helemaal met je eens dat er te weinig gekeken wordt naar de oorzaken van hyperhidrosis. Er is wel onderzoek naar gedaan maar het meeste richt zich op de symptoombestrijding. Het is iets in de hersenen wat overactief is. (ik weet ff de naam niet). Als je dat weet aan te pakken dan zouden we ook niet meer overmatig zweten. Hyperhidrosis wordt nu als een huidprobleem gezien omdat de zweetklieren in de huid zitten maar eigenlijk is het neurologisch omdat het brein de zweetklieren aanstuurt. Dit is ook de reden dat hyperhidrosis bijvoorbeeld bij de HAGA ziekenhuis onder poli neurologie valt.

@roodroosje

Zo te lezen heb je er al alles aan gedaan. Ik heb niet zo 123 een oplossing voor je. De oxybutynine spray (gebruik je drynovo ?) is misschien wel een oplossing voor het zweten. Ik gebruik het zelf nu een paar dagen voor de oksels en het doet zeker wel wat. De spray is NIET voor het gezicht maar alleen voor oksels en liezen. Ik zal eens aan de dermatoloog vragen hoe het zit met kans op dementie en lange termijn effecten. Wordt vervolgd....
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Zweten in je gezicht: dit kun je er tegen doen

Bericht door Thijs »

Reactie van dermatoloog Wim Venema:
Drynivo in het gelaat is lastig. Je moet het vooral niet in je ogen wrijven omdat je dan een risico op verhoogde oogdruk hebt. Overigens is er wel degelijk veel onderzoek gedaan naar de centrale aansturing die vanuit het limbisch systeem en de hypothalamus plaatsvindt. Ik ga daarover praten in normaal Nederlands tijdens de presentatie van 21 juni as. Over glyco en oxybutinine heb ik al geschreven. De kans dat er dementie optreedt is sowieso klein. De kans dat dit gebeurt bij glycopyrronium is mijns inziens nul omdat het niet door de bloedhersenen barrière gaat. Het komt dus niet in je hoofd. De kans dat dit bij de oxy spray gebeurt is zoals ik het zie verwaarloosbaar.
roodroosje
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 20:35
Contacteer:

Re: Zweten in je gezicht: dit kun je er tegen doen

Bericht door roodroosje »

Bedankt voor de reactie! Ik heb de spray nog niet binnen, dus weet niet of het drynivo is. Ik had contact gehad met de dermatoloog van het Meander Medisch Centrum en zij heeft het voorgeschreven.
Waar ik vooral ook benieuwd naar ben of het bij anderen die zweten in het gelaat ook gepaard gaat met een gevoel van hevige warmte. Ik ben een soort constant in het gevecht met warmte (wat gepaard gaat met zweten en roodheid). Is er nog een mogelijkheid om daar iets mee te doen? Hebben anderen dit ook of is het puur zweet bij hen? Ik voel ook dat als mijn nek warm is (soms random) de kans groot is dat ik snel zweet als er ook maar iets kleins gebeurt. Alsof mijn zenuwstelsel super scherp staat afgesteld...
In ieder geval bedankt voor de super snelle reactie Thijs! Ik blijf het forum in de gaten houden en hoop écht dat er nog eens een oplossing voor dit gedoe komt. Anders blijft het bij proberen te accepteren... maar dat blijft lastig!
roodroosje
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 20:35
Contacteer:

Re: Zweten in je gezicht: dit kun je er tegen doen

Bericht door roodroosje »

Weet iemand of er een spray vorm/creme van glycopyrronium is?
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Zweten in je gezicht: dit kun je er tegen doen

Bericht door Thijs »

In Amerika viewtopic.php?t=3082

Wij moeten het voorlopig met oxy spray doen viewtopic.php?t=3516
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Zweten in je gezicht: dit kun je er tegen doen

Bericht door Thijs »

roodroosje schreef: zo 14 aug 2022, 22:01 Weet iemand of er een spray vorm/creme van glycopyrronium is?
Ja er is nu axhidrox beschikbaar in Europa. Komt als het goed is in 2023 naar Nederland. Zie topic elders op dit forum bij sectie medicijnen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht