Johan: 'Deodorant lijkt niet te werken. Wat moet ik doen?'

Bekijk hier (semi) wetenschappelijke artikelen over overmatig zweten.

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Johan: 'Deodorant lijkt niet te werken. Wat moet ik doen?'

Bericht door Thijs »

Asking for a friend
Johan: 'Deodorant lijkt niet te werken. Wat moet ik doen?'
20 juni 2022 07:57
Aangepast: 20 juni 2022 09:57

Johan (51) gebruikt deo, maar na een uur lijkt hij alweer te stinken. "Ik douche elke ochtend, trek elke dag een schoon shirt aan, maar toch blijf ik stinken, wat doe ik verkeerd?"

Dr Jetske Ultee, onderzoeksarts in de cosmetische dermatologie: "De een zweet nu eenmaal meer en sneller dan de ander. Wat je moet weten, is dat zweet zelf in principe geurloos is. Het zijn de bacteriën op de huid die zich voeden met zweet en zo een vies geurtje verspreiden. Hoe langer zweet blijft zitten, hoe meer bacteriën erop actief worden. Daarom ruikt oud zweet het viest, zoals in kleding."

Hoe komt het dat deo niet werkt, gebruikt Johan misschien het verkeerde spul?

Ultee: "Ja, dat zou goed kunnen. Er is namelijk een verschil tussen een deodorant en een anti-perspirant."

Zweet stoppen
"Een deodorant voorkomt het zweten niet, maar pakt de bacteriën aan die op de huid leven die de zweetgeur veroorzaken. Een deodorant verhult die geur. Vaak gebeurt dat door alcohol en geurstoffen."

"Er zijn ook producten die de productie van zweet stoppen. Dat zijn antitranspiranten of antiperspiranten, die de zweetklieren blokkeren. Dat gebeurt met behulp van metaalzouten, zoals aluminiumzout. Sommige producten zijn zowel een deodorant als een antitranspirant."

"Mijn tip voor Johan: probeer eens een antitranspirant. Wie weet helpt het. Andere tips voor Johan: draag geen synthetische kleding en scheer de oksels zodat bacteriën minder kans krijgen."

Je vindt eindeloos veel deo’s in de schappen. Hoe weet je wat een goede is?

Ultee: "Iemand die veel transpireert, zal niet genoeg hebben aan alleen een deodorant. Reageert je huid erg gevoelig, dan kun je het beste voor een ongeparfumeerde deodorant of antitransparant gaan."

"Ook ingrediënten als alcohol kunnen de huid flink uitdrogen en irriteren. Bedenk dat de okselhuid al extra gevoelig is voor irritatie, omdat veel mensen zich daar scheren."

Dan kun je kiezen voor een roller of een spray. Wat is beter? Ultee legt uit: "Hoewel veel mensen denken dat rollers zachter zijn voor de huid dan sprays doordat deze ‘crèmeachtiger’ zijn, maakt de deovorm daarvoor niets uit. Het gaat om de gebruikte ingrediënten in het product. Een spray én een roller kunnen dus mild zijn – of juist niet."

Toch raadt Ultee een goede roller of tube aan in plaats van een spray: "Een van de redenen daarvoor is de effectiviteit van dit soort deo’s. Uit onderzoek blijkt dat slechts 11,4% van een spray de huid bereikt. De overige 89,6% komt in de lucht terecht."

"Nu weet ik dat voor veel mensen hygiëne de reden is om een spray te gebruiken. Met een roller kun je bacteriën van je huid het product ‘in rollen’. Maar je hoeft je over die bacteriën geen zorgen te maken: zo’n roller bevat stoffen die ervoor zorgen dat deze bacteriën niet lang overleven."

Tube
"Wel zou ik een tube of roller regelmatig vervangen. Hoewel op de meeste deorollers staat dat het product na openen twaalf maanden houdbaar is, zou ik voor de zekerheid toch elke drie maanden een nieuwe roller kopen."

"Deel jouw deo niet met iemand anders, dit kan huidirritatie veroorzaken. Vind je een roller toch minder fijn? Misschien is een tube met deocrème dan iets voor jou. Die zijn net wat hygiënischer."

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/gezo ... et-ik-doen

Geweldig artikel. Ik zeg niks verder....
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht