Hoe zorg je ervoor dat je zweet minder stinkt en andere vragen over transpiratie

Bekijk hier (semi) wetenschappelijke artikelen over overmatig zweten.

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Hoe zorg je ervoor dat je zweet minder stinkt en andere vragen over transpiratie

Bericht door Thijs »

Hoe zorg je ervoor dat je zweet minder stinkt en andere vragen over transpiratie

Wat kun je het beste doen tegen (overmatig) zweten? En hoe kan je door te letten op je voeding ervoor zorgen dat je zweet minder stinkt? Dermatoloog Dagmar Ostijn beantwoordt een aantal zeer prangende vragen over zweet. Van de beste remedies voor zweethanden of -voeten tot het effect van okselhaar of botox op je zweet.

Sandra Genijn 22-07-22, 10:00 Laatste update: 22-07-22, 10:05

Waarom zweet ik altijd meteen in mijn gezicht?
,,Ons zweet wordt geproduceerd door twee soorten zweetklieren: de apocriene en de eccriene. De eerste ontwikkelen zich vanaf de pubertijd en je vindt ze in de oksels, rond de tepels en rond de anus. De ­eccriene zweetklieren (je hebt er zo’n 2 tot 5 miljoen) komen over het hele lichaam voor, maar vooral op onze voetzolen, handpalmen en voorhoofd. Dat je vooral op je gezicht of voorhoofd zweet, is mogelijk genetisch bepaald.”

Ik heb in de zomer altijd last van huiduitslag (vooral onder mijn borsten) door transpiratie. Bestaan daar middeltjes voor?
,,Onder je beha kun je bijvoorbeeld een absorberend doekje steken. Ook erg efficiënt zijn producten op basis van koper en zink die je bij de apotheker vindt. Koper heeft een mild ontsmettend effect, zink werkt eerder absorberend. Probeer ook je huid zo veel mogelijk droog te houden.”

Ik zweet non-stop, ook in de winter. Ik heb al menig onderzoek achter de rug, maar zonder resultaat. Zijn hier tips voor?
,,Mijd koffie, alcohol, pikante, zure of zoute voeding en synthetische stoffen. Salie kan overmatig zweten ten gevolge van bijvoorbeeld nervositeit of opvliegers tegengaan.”

Is overmatig zweten genetisch bepaald?
,,Als je overmatig zweet over je hele lichaam kan dat een onderliggende oorzaak hebben, zoals de menopauze, overgewicht of hormonale ziekten. Slechts 0,5 procent van de bevolking – ongeveer één op de honderd – heeft last van overmatig zweten op een bepaald lichaamsdeel zoals oksels, handen of voeten. Bij een derde tot de helft is het genetisch bepaald, maar het kan ook onder invloed van psychische factoren ontstaan.”

Kies voor ademende sportsok­ken en lederen schoenen, idealiter twee paar zodat je telkens een paar volledig kan laten opdrogen

Je okselhaar scheren: is dat goed of niet tegen het zweten/een zweetgeur?
,,Invloed op onze zweetproductie heeft het nauwelijks. Tegen de geur kan het wel helpen. Haartjes kunnen namelijk de bacteriële groei bevorderen en aanleiding geven tot meer zweetgeur.”

Wat gebeurt er precies bij angstzweet?
,,Bij angst en stress produceren we meer adrenaline, gaat ons hart sneller bonzen en stijgt onze lichaamstemperatuur. Ons lichaam maakt zich als het ware klaar om te vluchten of te vechten. Als een natuurlijke reflex gaat ons lichaam tegelijkertijd proberen om die lichaamstemperatuur weer naar beneden te halen, door vocht af te scheiden en te zweten. Als een soort van overlevingsmechanisme.”

Hoe kan je stinkvoeten vermijden?
,,Je voeten droog houden en goed afdrogen na het douchen, is de gouden regel. Kies eventueel voor ademende sportsokken en lederen schoenen, idealiter twee paar zodat je telkens een paar volledig kan laten opdrogen voor je ze weer aantrekt.”

Sinds mijn bevalling zweet ik meer. En hoe komt het dat ik nu meer stink dan vroeger?
,,Tijdens je zwangerschap neemt de hoeveelheid hormonen in je lichaam toe en maak je zo’n 1,5 liter extra bloed aan. Je lichaam raakt beter doorbloed, net als je zweetklieren die ook meer vocht zullen produceren. Na je bevalling duurt het nog een hele tijd om dat extra vocht kwijt te raken. Dat doe je door bijvoorbeeld meer te plassen en te zweten. Bovendien zit op je huid een natuurlijk microbioom, waaronder bacteriën die door de zwangerschap hormonaal door elkaar geschud kunnen raken en tijdelijk een extra zweetgeur kunnen produceren. Eigenlijk een heel natuurlijk proces.”

Hoe komt het dat het zweet van mijn puberzonen zo stinkt? En vanaf wanneer wordt dat beter?
,,Vanaf de pubertijd verandert ons lichaam hormonaal en beginnen ook onze apocriene zweetklieren (vooral ter hoogte van de oksels, anus en tepels) te werken. Die reageren niet op temperatuur zoals onze eccriene zweetklieren, maar wel op stress en emotie. Het zweet dat deze klieren produceren, bevat vooral vetzuren en feromonen. De typische geur wordt deels veroorzaakt door die specifieke samenstelling, en extra geactiveerd door de bacteriën op onze huid. Dat de ene puber meer ‘stinkt’ dan de andere, hangt dan weer af van het persoonlijke microbioom of microbacteriële samenstelling van zijn of haar huid. Een geruststelling: het is een tijdelijk fenomeen.”

Ook wat je eet, bijvoor­beeld knoflook, bepaalt mede de geur van je zweet

Heb je zelf invloed op de geur van je zweet?
,,Vieze geurtjes kan je bestrijden door een mogelijke bacteriële overgroei op je huid tegen te gaan. Je wassen met iso-Betadine- of Hibitane-zeep helpt daarbij. Maar ook wat je eet, bijvoorbeeld knoflook, bepaalt mede de geur van je zweet. Denk maar aan andere bevolkingsgroepen bij wie de lichaamsgeur mede bepaald wordt door de (andere) eetgewoontes.”

Wat is het verschil tussen een deodorant en een antiperspirant?
,,Een deodorant (of antitranspirant) bevat parfum of etherische olie die de vieze zweetgeurtjes wil camoufleren. Een antiperspirant bevat aluminiumzouten, die als doel hebben om onze zweetproductie te verminderen. Dat is het grootste verschil tussen beide. Let wel: heel wat deo’s bevatten ook aluminiumzouten, en bieden een gecombineerde werking. Idealiter gebruik je een antiperspirant ’s avonds, voor het slapengaan. Aluminiumzouten, zeker bij een hogere dosis, kunnen de (gevoelige) huid irriteren. Zodra je minder zweet, kan je het gebruik van de antiperspirant verminderen tot twee keer per week.”

Waarom kun je rechts soms veel meer zweten dan links (of omgekeerd)?
,,Sommigen wijten het aan het feit dat we rechts- of linkshandig zijn en aan die kant dus meer actief zijn, maar uiteindelijk is er geen wetenschappelijke verklaring voor en speelt hier eerder een aangeboren gevoeligheid mee.”

Vanaf welke leeftijd mogen kinderen een deo of antiperspirant gebruiken?
,,Zodra je kind last heeft van een zweetgeur (kan al vanaf 7 jaar), kan het een deo of antiperspirant gebruiken, bij voorkeur niet te sterk geparfumeerd en/of met een lage dosis aluminiumzouten. Een kinderhuid is nog erg broos, dus zijn milde producten aangeraden. Ook de oksels wassen met ­­iso-Betadine- of Hibitane-zeep kan helpen om de zweetgeur te reduceren.”

Ik zweet altijd aan mijn voeten, ook zonder sokken. Kan je er iets aan doen?
,,Een antitranspiratievoetspray (of roller, stick, crème …) met aluminiumzouten kan misschien helpen. In combinatie met het zweet zorgen de zouten voor ‘propjes’ die de zweetkanalen tijdelijk blokkeren en je voeten minder doen zweten. ”

Ik heb last van zweethanden. Valt dat te verhelpen?
,,Ook in het geval van zweet- of klamme handen kan een antitranspirant soelaas brengen. Is het zweten echt extreem, dan kan een botoxbehandeling (ook vaak gebruikt voor het voorhoofd en de oksels) of een operatieve ingreep (sympathectomie) overwogen worden. Bij beide ingrepen moet je wel rekening houden met mogelijke bijwerkingen. Botox werkt namelijk ook als spierverslapper en een sympathectomie kan leiden tot extra zweten aan het onderlichaam.”

Net als bijvoor­beeld koffie zet alcohol de bloedvaat­jes open en verlies je meer vocht. Lees: begin je meer te zweten

Door de menopauze heb ik al enkele jaren last van hevig nachtzweten, waardoor ik telkens andere kleren moet aantrekken. Zijn er hulpmiddelen?
,,Vaak worden natuurlijke supplementen op basis van salie of fyto-oestrogenen (plantaardige stoffen die chemisch een gelijkaardige structuur hebben als het vrouwelijke hormoon oestrogeen) voorgeschreven. Die laatste zijn niet geheel onbesproken. Raadpleeg dus zeker je huisarts om een behandeling op maat te bespreken.”

Hoe werkt een laserbehandeling tegen overmatig zweten en zijn er andere behandelingen?
,,Het basisprincipe is dat elektromagnetische energie wordt opgewekt, die de zweetklieren in de oksels verwarmt én permanent vernietigt. In totaal zijn één tot twee behandelingen nodig. Je betaalt gemiddeld 1500 euro per behandeling. Nadeel: de behandeling is vrij pijnlijk en je hebt tot enkele weken na de behandeling last van gezwollen okselklieren. Een andere efficiënte laserbehandeling is er momenteel nog niet (behalve botox voor bijvoorbeeld okselzweten).”

Zijn er meer radicale oplossingen om overmatig zweten te verhelpen?
,,Zeker ter hoogte van het voorhoofd kan een botoxbehandeling erg efficiënt zijn. Botox blokkeert het signaal tussen de zenuwen en de zweetklieren, is nauwelijks pijnlijk en heeft een langdurig effect van zes tot negen maanden. Botox wordt ook frequent gebruikt bij overmatig okselzweten. Een behandeling bestaat uit meerdere prikjes, die gespreid gezet worden.”

Bron: https://www.gelderlander.nl/gezond/hoe- ... ~adc91be6/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht