Thoracale Sympatectomie ervaring plus vraag

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
BelgiumGyatt
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 04 dec 2023, 10:30
Contacteer:

Thoracale Sympatectomie ervaring plus vraag

Bericht door BelgiumGyatt »

Hoi allemaal,

Ik wou vertellen over de operatie die ik heb laten uitvoeren i.v.m. overmatig zweten. Dit was in mijn geval voornamelijk in het aangezicht. Het begon toen ik een jaar of 15 was maar werd erger naarmate ik ouder werd, zoals zweten terwijl ik in een warme kamer zat of gewoon als ik in de zon liep. Hierdoor had ik de knoop doorgehakt en heb ik de operatie laten uitvoeren. Bij mij hebben ze de twee kanten direct gedaan en ik moet zeggen dat heel mijn wereld veranderd is. ik moet geen pilletjes meer innemen die de symptomen verzachten en ik kan gaan en staan waar ik wil. De pijn is niet zo fijn wel de eerste 3 weken en na de operatie zelf ook niet. Ik zou het kunnen aanraden en wil graag zelf meer uitleg geven als jullie dat zouden wensen.

Toch zit ik nu nog met iets:
Als ik warme dranken drink of iets warm eet tintelt mijn gezicht en heb ik de gedachte dat ik begin te zweten terwijl dit niet zo is. Op zijn hoogst wat vochtig. Hebben jullie hiervoor tips of trucjes dat dit weg kan gaan?

Groetjes
sander19
Beekje
Beekje
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 14:50
Contacteer:

Re: Thoracale Sympatectomie ervaring plus vraag

Bericht door sander19 »

Hallo, Mag ik misschien vragen aan welke zenuwen jij je hebt laten opereren? Ik zelf heb me ook laten opereren en heb die tintelingen in het gezicht ook gehad. Dit trekt naar voorloop van tijd vanzelf weg.
erwinw
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: za 14 okt 2023, 15:37
Contacteer:

Re: Thoracale Sympatectomie ervaring plus vraag

Bericht door erwinw »

Dit heb ik ook nog. Begint na enkele weken( bij sommigen). En trekt waarschijnlijk vanzelf weer weg. Vond/ vind het wel "grappig" voelen. (OK; r2 in 2*)
Heidi5
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 05 feb 2024, 16:37
Contacteer:

Re: Thoracale Sympatectomie ervaring plus vraag

Bericht door Heidi5 »

Ben twee maanden geleden geopereerd maar heb nog steeds helse pijn onder oksels ..borstkast en rug. Niet normaal. Volgens de huisdokter zou dat zenuwpijn zijn...iemand ervaring mee want ik zie het bos door de bomen niet meer
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Thoracale Sympatectomie ervaring plus vraag

Bericht door Thijs »

@Heidi5 Heb je het al aan je behandelend arts gevraagd?
Lore.2804
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: di 06 feb 2024, 04:08
Contacteer:

Re: Thoracale Sympatectomie ervaring plus vraag

Bericht door Lore.2804 »

Hallo,

Ik heb al vanaf kleins af aan hevige zweethanden en voeten. Rond mijn 22jaar (nu ongeveer 3/4 jaar geleden) een thoracale sympatectomie laten uitvoeren in het UZA in Edegem, België. De operatie is in 2 delen gedaan met een paar maanden tussen in. Ik deel graag mijn ervaring maar hou er rekening mee dat de ervaringen hiervan heel verdeeld zijn van persoon tot persoon. Het goede is wel dat je er een groot deel van terug trekt omdat ze dit gelukkig aanzien als een medische aandoening.

De herstel viel mij heel zwaar. De klaplong, de licht gekneusde ribben, de rugpijn, ect. Je houd 3 kleine littekens over aan elke zijde van je borstkas. De gemiddelde inschatting is dat je 1 nacht in het ziekenhuis blijft, maar bij mij is dit bij de beide operaties uitgelopen tot 3/4 dagen. De pijn was op een bepaald moment zo fel dat ze mij een morfine spuitje hebben gegeven ondanks het feit dat ze dit liever vermijden, al zeker bij mij want ik heb een verslavings gevoeligheid waar ze van weten. De zenuwpijn ter hoogte van mijn ruggenwervel was na enkele weken nog steeds niet te harde en de zware pijnstilling hielp niet. Ik ben toen naar de pijnkliniek moeten gaan voor een infiltratie spuit in mijn rug. Dat heeft geholpen en liet de pijn langzaam afnemen tot het weg was.

Ik had wel aanzienlijk drogere handen en oksels. Maar nu 3 jaar verder neemt het weer lichtjes toe. Bij hoge temperaturen zijn mijn handen weer klets nat. Ook ervaar ik compensatie zweet onder mijn borsten en aan mijn buik en rug.
Heidi5
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 05 feb 2024, 16:37
Contacteer:

Re: Thoracale Sympatectomie ervaring plus vraag

Bericht door Heidi5 »

Chirurg zegt dat hij mij niet verder kan helpen en dat zijn taak erop zit en de dokter denkt dat het zenuwpijn is. Pfff.....
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Thoracale Sympatectomie ervaring plus vraag

Bericht door Thijs »

Lekkere arts zeg. :duimol

Misschien zijn er nog mensen met ervaring hier??? Ikzelf niet.
Waar ben je geopereerd?
erwinw
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: za 14 okt 2023, 15:37
Contacteer:

Re: Thoracale Sympatectomie ervaring plus vraag

Bericht door erwinw »

Vaak is er een intercostaal zenuw geraakt(intercostaal neuralgie) Dit kan lang en heftige pijn geven. Maar goed, om het zeker te weten mischien een doorverwijzing vragen. Hart long foto maken of mri, dingen uit sluiten.
Taatje
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 12:24
Contacteer:

Re: Thoracale Sympatectomie ervaring plus vraag

Bericht door Taatje »

Ik lees veel en herken veel van wat er op dit forum wordt geschreven. Zo'n 15 jaar geleden heb ik een dubbele sympatecthomie gehad. Met 100% zekerheid ben ik de operatie ingegaan want de aandoening vooral de zweetkanden heeft mij als kind al erg onzeker gemaakt. Ik stam nog uit de tijd van schrijven met een inktpen. Kreeg ook te horen dat ik een zenuwachtig en nerveus kind was. kreeg zelfs kalmeringsdruppeltjes (whatever it may be). Het voordeel na de operatie was droge en warme handen. Wat was dat fijn. Maar de nadelige gevolgen van de operatie zijn erger dan wat ik me ooit heb kunnen voorstellen of waarvoor ik gewaarschuwd was. Het resperitoir zweten wat maar in een paar gevallen zou voorkomen. Na de operatie moet ik altijd extra hempjes onder mijn kleding dragen omdat ik heel erg op mijn romp zweet en ook bij mijn benen lopen de druppels er vanaf. Inmiddels heb ik me erbij neegelegd na zoveel jaren. Na de operatie had ik helse pijnen vooral als ik ging slapen. Zenuwpijnen heet dat. Iedere avond voor weken lang ging ik met pijnmedicatie naar bed. Achteraf had ik een doorverwijzing naar een pijn poli nodig had. Voor de chirurg/ Arts waren dat zenuwpijnen die vanzelf minder zouden worden. Ik werd niet serieus genomen. Bijkomstig voordeel was dat ik geen opvliegers meer voelde maar tegelijkertijd ook niet meer mijn interne warmte regulerings systeem. Dus in de sauna kan ik niet meer voelen wanneer ik oververhit raak. Ik kan dan zomaar flauw vallen. Vanaf die tijd kan ik ook niet meer genieten van een warm bad. Ik kan mijn warmte niet meer kwijt naar de bovenkant via mijn hoofd maar ik raak mijn warmte kwijt via mijn romp en benen. Voordeel is weer dat ik niet meer kan blozen. Ik bloos op mijn buik en benen. Ik krijg ook geen kippenvel meer op mijn armen maar op mijn benen. Had maanden lang last van gekneusde ribben Waarschijnlijk dus meerdere intercostel zenuwen geraakt en niet alleen dat. Mijn hele linkerkant voelt anders. Een andere huidsensatie. Mijn ribben voelen stugger en ik kan niet meer mijn buikspieren aan de linkerkant goed aanspannen. die schieten in een kramp en dat kan wel 10 minuten aanhouden.Dus waarschijnlijk ook de buikspier zenuwen geraakt. Erg vervelend als Pilates en Yoga docent om niet meer de oefeningen te doen die je bent gewend. Nee voor mij is er een leven voor de operatie en een leven erna(ar). Mijn zenuwen zijn weer aan het aangroeien dus mijn zweetlijn trekt langzaam weer omhoog. Ik zie dat nu niet meer als nadeel. Ik ben trots op mijn lichaam/ zenuwen dat het zich herstelt. Dus zenuwen groeien weer aan!!! Misschien is het mijn leeftijd dat ik me niet meer zo druk maak en ik inmiddels heb geaccepteerd dat het nu eenmaal zo is. Zou ik zo'n operatie aanbevelen met alle nadelige gevolgen die ik ervan heb gekregen. Hell no!! ik zou er maar eens heel goed over nadenken. Je kunt geen schadeclaim leggen en tja aan zenuwen morrelen is toch wel iets heftigs.
Taatje
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 12:24
Contacteer:

Re: Thoracale Sympatectomie ervaring plus vraag

Bericht door Taatje »

Heidi5 schreef: ma 05 feb 2024, 17:04 Ben twee maanden geleden geopereerd maar heb nog steeds helse pijn onder oksels ..borstkast en rug. Niet normaal. Volgens de huisdokter zou dat zenuwpijn zijn...iemand ervaring mee want ik zie het bos door de bomen niet meer
Hallo Heidi ik heb dezelfde ervaring als jij. Pijn onder mijn oksel/ borstspier/ rug aan een kant. Heb net een hele post geplaatst. Laat je doorverwijzen naar een pijnpoli en je niet wegzetten. Ik ben destijds niet serieus genomen. Strekte Anita
sander19
Beekje
Beekje
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 14:50
Contacteer:

Re: Thoracale Sympatectomie ervaring plus vraag

Bericht door sander19 »

Taatje schreef: za 17 feb 2024, 13:02 Ik lees veel en herken veel van wat er op dit forum wordt geschreven. Zo'n 15 jaar geleden heb ik een dubbele sympatecthomie gehad. Met 100% zekerheid ben ik de operatie ingegaan want de aandoening vooral de zweetkanden heeft mij als kind al erg onzeker gemaakt. Ik stam nog uit de tijd van schrijven met een inktpen. Kreeg ook te horen dat ik een zenuwachtig en nerveus kind was. kreeg zelfs kalmeringsdruppeltjes (whatever it may be). Het voordeel na de operatie was droge en warme handen. Wat was dat fijn. Maar de nadelige gevolgen van de operatie zijn erger dan wat ik me ooit heb kunnen voorstellen of waarvoor ik gewaarschuwd was. Het resperitoir zweten wat maar in een paar gevallen zou voorkomen. Na de operatie moet ik altijd extra hempjes onder mijn kleding dragen omdat ik heel erg op mijn romp zweet en ook bij mijn benen lopen de druppels er vanaf. Inmiddels heb ik me erbij neegelegd na zoveel jaren. Na de operatie had ik helse pijnen vooral als ik ging slapen. Zenuwpijnen heet dat. Iedere avond voor weken lang ging ik met pijnmedicatie naar bed. Achteraf had ik een doorverwijzing naar een pijn poli nodig had. Voor de chirurg/ Arts waren dat zenuwpijnen die vanzelf minder zouden worden. Ik werd niet serieus genomen. Bijkomstig voordeel was dat ik geen opvliegers meer voelde maar tegelijkertijd ook niet meer mijn interne warmte regulerings systeem. Dus in de sauna kan ik niet meer voelen wanneer ik oververhit raak. Ik kan dan zomaar flauw vallen. Vanaf die tijd kan ik ook niet meer genieten van een warm bad. Ik kan mijn warmte niet meer kwijt naar de bovenkant via mijn hoofd maar ik raak mijn warmte kwijt via mijn romp en benen. Voordeel is weer dat ik niet meer kan blozen. Ik bloos op mijn buik en benen. Ik krijg ook geen kippenvel meer op mijn armen maar op mijn benen. Had maanden lang last van gekneusde ribben Waarschijnlijk dus meerdere intercostel zenuwen geraakt en niet alleen dat. Mijn hele linkerkant voelt anders. Een andere huidsensatie. Mijn ribben voelen stugger en ik kan niet meer mijn buikspieren aan de linkerkant goed aanspannen. die schieten in een kramp en dat kan wel 10 minuten aanhouden.Dus waarschijnlijk ook de buikspier zenuwen geraakt. Erg vervelend als Pilates en Yoga docent om niet meer de oefeningen te doen die je bent gewend. Nee voor mij is er een leven voor de operatie en een leven erna(ar). Mijn zenuwen zijn weer aan het aangroeien dus mijn zweetlijn trekt langzaam weer omhoog. Ik zie dat nu niet meer als nadeel. Ik ben trots op mijn lichaam/ zenuwen dat het zich herstelt. Dus zenuwen groeien weer aan!!! Misschien is het mijn leeftijd dat ik me niet meer zo druk maak en ik inmiddels heb geaccepteerd dat het nu eenmaal zo is. Zou ik zo'n operatie aanbevelen met alle nadelige gevolgen die ik ervan heb gekregen. Hell no!! ik zou er maar eens heel goed over nadenken. Je kunt geen schadeclaim leggen en tja aan zenuwen morrelen is toch wel iets heftigs.

Hallo Taatje, Ik herken mezelf precies in jouw verhaal. Ik heb ook geen kippenvel meer (tenminste niet op mijn armen, nu op mijn benen), zweet in principe nu over mijn hele lichaam en raak sinds de operatie supersnel oververhit. Precies het gevoel wat jij zegt, heb ik ook. De warmte bij je hoofd kan niet weg en omdat je nu voornamelijk via je benen zweet voelt dat heel vreemd en heb je moeite om jezelf koel te houden.... heel naar. Het stuk wat je zegt wat betreft zenuwen die aangroeien is helaas niet waar. De reden dat jouw zweetlijn veranderd is dat het littekenweefsel op de plek van de operatie groter wordt. De zenuw in ieder geval bij mij is doorgebrand en een chirurg in Taiwan die nu experimentele hersteloperaties uitvoert, heeft in een onderzoek uitgewezen dat naarmate de tijd vordert dit stuk wat overblijft nadat het is doorgebrand groeit in de vorm van een litteken. Aangezien de zenuw vele functies heeft zijn de reacties op het lichaam onvoorspelbaar en kan dit dus gebeuren dat je zweetlijn veranderd. In jouw geval ervaar je het als positief, maar veel mensen ervaren in de loop van de tijd alleen maar ergere klachten en gaan, indien nog niet op meer plekken zweten, in grotere hoeveelheden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht