Nieuwe methode om blozen tegen te gaan

Last van veelvuldig blozen? Hier moet u zijn...

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Nieuwe methode om blozen tegen te gaan

Bericht door Thijs »

Dit bericht staat al een tijdje in het zweet gedeelte van het forum maar wellicht ook goed om te weten voor mensen die blozen:
Pathologisch zweten en blozen kan behandeld worden
Vorige week besprak "de Huisarts" dat de behandeling van hyperhydrose met botulinum toxine A. Deze behandeling boekt meer succes dan met de vrij beschikbare sprays en met anticholinergica. Maar toch geraken een aantal patiënten uitbehandeld en voor hen biedt de hoogdorsale selectieve thoracoscopische sympathicolyse, zoals Prof. Marc Noppen (Kliniek voor Interventionele Endoscopie, AZ VUB) ze ontwikkelde, een oplossing.Prof. Noppen nodigde "De Huisarts" eind december uit om enkele ingrepen bij te wonen. De ingreep zelf duurt een tiental minuten en wordt uitgevoerd onder algemene anesthesie. De sympathicolyse ter hoogte van D1 en/of D2 voert men uit voor een definitieve behandeling van idiopathisch pathologisch blozen en/of frontale of palmaire of axillaire hyperhydrose.

Beide aandoeningen betekenen een echte sociale handicap voor de patiënten en dat werd nog eens duidelijk geïllustreerd door de eerste patiënt, een negenjarig meisje dat op school tot wanhoop gedreven werd door haar medeleerlingen en het onbegrip van de leerkrachten omdat ze er door haar palmaire hyperhydrose niet in slaagde netjes te werken. Het vooruitzicht om eindelijk van die plaag en de sociale achteruitstelling verlost te zijn, veroorzaakte bijna een euforie toen het eindelijk zover was.

De ingreep die slechts twee ‘knoopsgaten’ in de okselholte vergt (de trocar voor de insufflatie en de endoscoop en een trocar voor een biopsietang verbonden aan een unipolaire coagulator) kan zeer goed op scherm gevolgd worden. De op de kop van de ribben gelegen ganglia worden gecoaguleerd samen met het begin van de efferente zenuw. Bloedverlies is minimaal en van de twee littekentjes blijft na verloop van tijd weinig of niets over. Met deze minimaal invasieve methode kan men de sympathicolyse zowel links als rechts in één tijd uitvoeren.

toegevoegd : 28/01/2005

bron medinews.be
Grimmie
Beekje
Beekje
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 17:40
Contacteer:

Re: Nieuwe methode om blozen tegen te gaan

Bericht door Grimmie »

Ik ben nu al sinds 2005 geregistreerd hier, maar eigenlijk maar erg weinig reacties van mensen over de operatie die hem ondergaan hebben vanwegen het blozen.

Ik ben vooral het blozen en in lichtere mate het zweten inmiddels helemaal beu en ga de operatie overwegen.

Ben een beetje aan het zoeken geweest naar klinieken waar ze de operatie doen, voor zover heb ik deze gevonden:
- http://www.vumc.nl
- http://www.sudor.nl
- http://hyperhidrosiscentrum.nl

Ga ze allemaal eens bellen en navragen over wachtrijen etc. Wil toch snel eens een afspraak maken.

Ik ben alleen een beetje bang dat ik dalijk erger ga zweten dan ik nu doe, ik ga voor het rode hoofd, niet voor het zweet eigenlijk...

Wouter
Grimmie
Beekje
Beekje
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 17:40
Contacteer:

Re: Nieuwe methode om blozen tegen te gaan

Bericht door Grimmie »

14 januari 2009 een afspraak gemaakt.
Grimmie
Beekje
Beekje
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 17:40
Contacteer:

Re: Nieuwe methode om blozen tegen te gaan

Bericht door Grimmie »

14 januari in het UMC in Amsterdam geweest voor een gesprek. Weinig nieuws geleerd daar eigenlijk.
Helaas was Dr. Coveliers bezig met een spoed operatie waardoor ik hem niet persoonlijk heb kunnen spreken.

28 januari nog een telefonisch gesprek gehad met Dr. Coveliers zelf, en uiteindelijk besloten toch maar door te gaan zetten.

Helaas is de wachttijd dik 2 a 3 jaar...

Dus het duurt wel even voordat ik meer nieuws heb.
Henkklaas
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 02 jul 2017, 20:18
Contacteer:

Re: Nieuwe methode om blozen tegen te gaan

Bericht door Henkklaas »

Hallo, heeft u de operatie ondergaan? en hoe is die u bevallen? ben erg benieuwd
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht