Wegschrapen zweetklieren Wilhelmina Ziekenhuis Assen(FOTO'S)

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren Wilhelmina Ziekenhuis Assen(FOT

Bericht door Thijs »

Hoi Eveline,

Ik was een dag na de operatie al weer aan het werk. Kun je vertellen welke operatie ze precies bij jou gaan doen ? want er zit nogal verschil in. Het verbaasd me ook dat het bij jou vergoed wordt..... ik ben droog nu... tenminste, ik zweet nog wel maar gewoon als ieder ander mens. Geen grote zweetplekken meer.

Groetjes Thijs
Eveline
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:34
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren Wilhelmina Ziekenhuis Assen(FOT

Bericht door Eveline »

Hoi Thijs,

Oh ok, bij mij zeiden ze dat ik 10 dagen uit de roulatie was. Ik ben secretaresse en tik dus de hele dag en moet de hele dag met dossiers sjouwen, dus misschien dat ze het daarom zeiden.
Volgens mij doen ze exact dezelfde operatie als bij jou. Ze maken een incissie en schrapen dan de klieren weg. Het precieze verhaal hoor ik de 13de augustus hoe en wat. Ik ben eerst in behandeling geweest bij de Mauritskliniek en heb daar 2 jaar lang een botoxbehandeling gehad. En nu mag ik eindelijk voor de operatie. Volgens dr. Meinardi (van de Mauritskliniek) ben je daarna voor altijd droog.
Eerder had ik als ik stil zat al zweetplekken, dus ik hoop dat dat straks verleden tijd is en dat ik gewoon net als elke vrouwe leuke shirtjes en blousjes aan kan.

Het wordt vergoed omdat dr. Meinardi een aanbevelingsbrief heeft geschreven, net als de botox wordt dit dus ook vergoed. Ik ben verzekerd bij Menzis.

Bij jou wordt het niet vergoed, nog steeds niet?

Ik zal hier wel een melding maken als ik geoppereerd ben. Ben zo benieuwd en ook lichtelijk zenuwachtig.

Groetjes
Eveline
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren Wilhelmina Ziekenhuis Assen(FOT

Bericht door Thijs »

hoi Eveline,

Ik tik ook de hele dag maar ik kon gewoon weer werken de dag er na. Het was wel pijnlijk hoor... een paar dagen rust is wel aan te bevelen. Het verbaasd me dat ze dezelfde soort behandeling doen en dat het wel vergoed wordt. Let wel op, er zijn 2 methodes. De ouderwetse methode waarbij ze de oksels open snijden en open klappen om vervolgens te gaan schrapen en je hebt de variant van de incisie en een canule die onderhuids wegschraapt. Dit is de nieuwe methode die ik ook heb ondergaan. Het verbaasd me echt dat het vergoed wordt. Je laat het doen in welk ziekenhuis en door welke arts ???

hou me op de hoogte....

groetjes Thijs
Eveline
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:34
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren Wilhelmina Ziekenhuis Assen(FOT

Bericht door Eveline »

Hoi Thijs,

Oh die eerste methode klinkt nou niet echt geweldig hahahahaha Ik ga maandag eens de kliniek bellen en vragen of dr. Meinardi het weet welke methode ze gaan doen.

Ik mag naar het Diakonesse Ziekenhuis in Leiden en wordt behandeld door dr. Van den Broecke.

Als ik antwoord heb op welke methode laat ik je het wel weten.

Groetjes en goed weekend alvast.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren Wilhelmina Ziekenhuis Assen(FOT

Bericht door Thijs »

Hoi Eveline,

Nou je had het zelf al over alleen een incisie dus ik neem aan dat ze de nieuwe methode doen. De oude wordt eigenlijk nooit meer gedaan al zijn er nog steeds ziekenhuizen waar ze dit wel doen. Heeft die arts het vaak gedaan?? heb je een machtiging moeten aanvragen bij de zorgverzekeraar ? Als het plastische chirurgie is dan neem ik aan van wel. Ik vind het heel bijzonder en apart dat ze het vergoeden. Ik zou wel eens willen weten hoe ze dit gaan declareren. Het gebeurd nog wel eens niet volgens de regeltjes, dat ze de behandeling voor een andere aandoening declareren e.d. Zover ik weet wordt zuig curretage voor hyperhidrosis niet vergoed.

Fijn weekend,

groetjes Thijs
Eveline
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:34
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren Wilhelmina Ziekenhuis Assen(FOT

Bericht door Eveline »

Hoi Thijs,

Ik heb dinsdag even telefonisch overleg met de Mauritskliniek. Je hebt me nu aan het twijfelen gebracht en wil dus nog een keer goed horen hoe en wat. Zeker wat de vergoeding aan gaat. Maar zij zeiden, als wij een aanbevelingsbrief schrijven aan de plastisch chirurg dan wordt het vergoed. Dus nouja dan mag ik aannemen dat het inderdaad zo werkt. Maar bij welke zorgverzekeraar zit jij?

Dus na dinsdag meer informatie.

Groetjes
Eveline
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren Wilhelmina Ziekenhuis Assen(FOT

Bericht door Thijs »

Hoi Eveline,

Ik zit bij IZZ. En de mauritsklinieken kunnen zoveel zeggen, ik heb ook verwijs brieven van dermatologen, huisartsen en god mag weten wat maar dat maakt allemaal niets uit. Ik ben 10 jaar lang geinjecteerd geweest met botox, mijn hyperhidrosis probleem speelt al meer dan 20 jaar. Men kan wel een aanbevelingsbrief schrijven aan de plastisch chirurg maar de plastische chirurg moet voor deze behandeling een machtigingsverzoek indienen bij jouw verzekeraar. Pas als jouw verzekeraar dan akkoord geeft wordt het vergoed. Als de plastische chirurg opgeeft dat het het wegschrapen van zweetklieren betreft voor hyperhidrosis met een speciale canule en het wordt vergoed dan wil ik het heel graag weten. Sterker nog dan zou ik graag een kopie van die toezegging willen hebben want dat maakt mij zaak sterk voor de hidrosuctie behandeling. Ik weet dat er door artsen gesjoemeld wordt, dat zij opgeven dat de behandeling voor een andere aandoening wordt gedaan ipv hyperhidrosis en dat het dan wel vergoed wordt. Ik zeg niet dat dit in jouw geval zo is maar ik zou zeker vragen aan de plastische chirurg of aan je verzekeringsmaatschappij of er een machtiging is verleend voor deze behandeling en of je daar een bevestiging van mag krijgen.

Hou me op de hoogte want ik vind dit zeer belangrijk omdat als jij het wel vergoed krijgt en ik niet is er dus sprake van willekeur. Nogmaals, zover ik weet wordt het wegschrapen van zweetklieren onderhuids in Nederland niet standaard vergoed. Er moet altijd een machtiging komen en ik ken tot jou niemand bij wie dit gelukt is.

Hou me aub op de hoogte, vraag om een bevestiging van de machtiging. Als je iets op papier hebt scan dat dan svp in en mail het naar me. (mag anoniem)

Groetjes Thijs
Eveline
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:34
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren Wilhelmina Ziekenhuis Assen(FOT

Bericht door Eveline »

Hallo Thijs,

Mijn probleem speelt ook al tien jaar. Echter, sinds een aantal jaar (geloof 2 jaar) is hyperhidrosis een erkent probleem en dus een ziekte. Daarom worden de botoxinjecties vergoed door mijn verzekeraar. En hier worden geen andere termen aan gegeven door doktoren aan verzekeraars. Ik heb zojuist een e-mail gestuurd naar mijn verzekeraar en daar dezelfde vraag neergelegd. Morgen heb ik een telefonische afspraak met mijn huidige dermatoloog en daar ga ik het nogmaals aan vragen.

Als ik antwoorden heb zal ik je op de hoogte brengen.

Groet
Eveline
Eveline
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:34
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren Wilhelmina Ziekenhuis Assen(FOT

Bericht door Eveline »

Hoi Thijs,

Mag ik vragen waar jij de botoxinjecties hebt laten injecteren?
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren Wilhelmina Ziekenhuis Assen(FOT

Bericht door Thijs »

Hoi Eveline,

Graag hoor ik meer van je. Botox is een heel ander verhaal, dat wordt wel vergoed. Maar het wegschrapen van zweetklieren voor auxillary hyperhidrosis is een heel ander verhaal. Dat wordt niet standaard vergoed. Er is geen DBC code voor en er moet altijd een machtiging voor worden aangevraagd.

Kijk ook even in http://overmatigzweten.nl/viewtopic.php?f=1&t=2269

dit gaat over de hidrosuctie behandeling wat eigenlijk niets anders is dan het wegschrapen van zweetklieren met een canule onderhuids. Ik ben bezig deze zaak voor de geschillencommissie te brengen omdat mijn zorgverzekeraar weigerd een machtiging af te geven. Ik ben hier nu druk mee bezig want zij stellen dat de behandeling niet evidence based medicine is en dus eigenlijk experimenteel. Vandaar dat ik heel veel interesse heb in een brief van jouw zorgverzekeraar waarin staat dat jij een machtiging krijgt voor deze behandeling. Ik krijg geen machtiging en ik ken ook niemand die hier ooit een machtiging voor heeft gekregen. Vandaar dat jouw nieuws best wel goed nieuws is.

Ik ga nu even het college van zorgverzekeringen bellen. Hou me svp op de hoogte.

Groetjes Thijs
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren Wilhelmina Ziekenhuis Assen(FOT

Bericht door Thijs »

Hoi Eveline,

Ik word als sinds 1999 geinjecteerd met botox. In eerste instantie bij het Hofpoort ziekenhuis in Woerden, toen door mijn huisarts (!) en later door het Spaarne ziekenhuis in hoofddorp en het Zaans Medisch Centrum in Zaandam. Ik heb botox altijd vergoed gekregen. Maar na 10 jaar botox was ik het zat en wilde ik iets definitiefs. Na ongeveer een jaar zoeken vond ik 2 artsen in Nederland die erg bedreven zijn in het wegschrapen van zweetklieren. Dr. Bruining van MC het gooi in Bussum (prive kliniek) en Dr. Venema van het Wilhelmina ziekenhuis in Assen. Beiden wordt niet vergoed. MC het gooi in bussum doet de hidrosuctie behandeling en die ben ik nu aa nhet voortbrengen bij de geschillencommissie zodat er een bindende uitspraak in komt die voor iedereen in heel Nederland geld.

Groetjes Thijs
Eveline
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:34
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren Wilhelmina Ziekenhuis Assen(FOT

Bericht door Eveline »

Beste Thijs,

Botoxbehandelingen worden ook niet via elke verzekeraar alsook instantie vergoed. Via MC t Gooi wordt het niet vergoed. Daar heb ik namelijk al achteraan gezeten. Ik ben netjes verwezen door mijn huisarts naar de Mauritskliniek wat een ZBC is en vervolgens door hun doorverwezen naar de chirurg. Ik snap dat je het graag wil weten, maar momenteel weet ik nog niets en eerlijk gezegd word ik compleet zenuwachtig van jouw verhalen.

We gaan het morgen horen als ik weer met de Mauritskliniek contact heb gehad.

Groet,
Eveline
Eveline
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:34
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren Wilhelmina Ziekenhuis Assen(FOT

Bericht door Eveline »

[Maar na 10 jaar botox was ik het zat en wilde ik iets definitiefs. Na ongeveer een jaar zoeken vond ik 2 artsen in Nederland die erg bedreven zijn in het wegschrapen van zweetklieren. Dr. Bruining van MC het gooi in Bussum (prive kliniek) en Dr. Venema van het Wilhelmina ziekenhuis in Assen. Beiden wordt niet vergoed. MC het gooi in bussum doet de hidrosuctie behandeling en die ben ik nu aa nhet voortbrengen bij de geschillencommissie zodat er een bindende uitspraak in komt die voor iedereen in heel Nederland geld.

Jij hebt zelf gezocht begrijp ik hier uit bovenstaand stukje? Ik ben dus doorverwezen. Misschien dat daar het verschil in zit.

Eveline
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren Wilhelmina Ziekenhuis Assen(FOT

Bericht door Thijs »

Hoi Eveline,

Niet zenuwachtig worden hoor! ;) Ik vind het juist goed nieuws dat jij kennelijk wel een machtiging hebt gekregen. Vraag me alleen af waarom jij wel en ik niet. Ik heb zo'n beetje elke grote ziekenhuis in heel nederland gebeld en ben een jaar bezig geweest om te achterhalen waar ze het wegschrapen van zweetklieren doen en wie er veel ervaring mee heeft en goede resultaten heeft geboekt. Dit zijn mijn resultaten (ook via info op dit forum).

Medisch Centrum Leeuwarden doet het en wordt kennelijk vergoed. Echter zij doen de ouderwetse methode waarbij de oksel wordt opengesneden en geklapt. Dit is voor mij geen optie.

Isala klinieken in Zwolle doen het, of dit vergoed en welke methode weet ik niet.

Waterland ziekenhuis in Purmerend doet het en wordt vergoed. Ook zij doen de ouderwetse methode.

AMC in Amsterdam waar ik zelf ben geweest bij de plastisch chirurg doet het maar heeft amper ervaring en hij gaf aan dat hij een machtiging moest aanvragen. Of het vergoed wordt is dus niet bekend.

Wilhelmina Ziekenhuis in Assen doet het maar wordt niet vergoed.

Het VUMC, Leijenbergh ziekenhuis in Den Haag, Medisch Spectrum Twente, LUMC doen het niet.

Botox moet betaald worden uit het ziekenhuis budget. Als een ziekenhuis hier budget voor heeft dan wordt het vergoed, ongeachte je verzekeraar. Het komt uit de basisverzekering niet de aanvullende verzekering. Mauritsklinieken hebben afspraken gemaakt met alle zorgverzekeraars vandaar dat botox bij hun wel vergoed wordt. MC het gooi heeft deze afspraken kennelijk niet gemaakt, dat weet ik niet. Ik zit niet meer in het botox wereldje ;)

Ik ben zelf bij Mauritsklinieken in Utrecht geweest voor het wegschrapen van zweetklieren en zij gaven aan dat zij het zelf ook doen en dat het vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Echter de techniek die zij gebruiken is liposuctie van de zweetklieren dan het daadwerkelijk wegschrapen met een canule. Hier zit dus ook verschil in. Liposuctie van de zweetklieren heeft veel slechtere resultaten. Waarom zij dit wel vergoed krijgen is voor mij en de dermatoloog van MC het Gooi een compleet raadsel.

Wat voor jou belangrijk is om te weten is het volgende:

welke methode gebruiken ze. De nieuwe of de oude. Gebruiken ze een schraap canule of is het liposuctie. En het belangrijkste.... heeft jouw zorgverzekeraar een machtiging voor deze behandeling gegeven?

Ik wil overigens niet zeggen dat de oude methode waarbij ze de oksel openklappen en feitelijk de klieren wegsneden niet effectief is. Hier weet ik te weinig over. Wat ik wel weet is dat deze behandeling bijna niet meer gebruikt wordt en dat de wondvorming heel groot is en het herstel dus ook veel langer duurt en er meer kans is op complicaties. Ik weet dat deze manier wordt gebruikt om hidradenitis te bestrijden.

Groetjes Thijs
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Wegschrapen zweetklieren Wilhelmina Ziekenhuis Assen(FOT

Bericht door Thijs »

Hoi Eveline,

Weet je inmiddels al wat meer ?? Ik ben nog steeds reuze benieuwd hoe of wat.

Groetjes Thijs
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht