Help! ik wil af van dit!

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Datklopt!
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: za 27 jul 2013, 18:21
Contacteer:

Help! ik wil af van dit!

Bericht door Datklopt! »

Hoi allemaal , ik ben een jongen van 19 jaar en jammer genoeg heb ik al 7 jaar last van overmatig zweten hyperhidrosis. Bij mij zweet ik altijd op mijn handen voeten en oksels, er zijn ook dagen dat ik niet zweet maar dat is bijna nooit. Ik word er altijd zo gek van vooral als ik droog ben, voel ik gewoon dat mijn zweet eraan komt. Ongeacht koude of warme omstandigheden, k voel gewoon een bepaalde prikkeling. En het klinkt misschien raar wat ik zeg, maar het lijkt als ik een verkeerde beweging maak of met water in contact kom wanneer ik die prikkeling voel dat ik dan ook daadwerkelijk meteen begin te zweten. En het zweet is altijd gepaard met elkaar, dus bij mij is het onmogelijk als me handen zweten en me voeten niet of oksel wel. Het is echt alle 3 tegelijk.

Ik word hier altijd zo gek/boos en soms ook nog verdrietig van. Want het stoort mijn sociale bezigheden en alle andere dingen. Ik vermijd gewoon contact met mensen vooral meisjes! ik kom ook niet op bepaalde plekken omdat ik weet dat ik dan ga zweten en ik handen moet schudden etc. En ik hou dit niet langer meer vol ik zou echt willen dat dit over ging. Mensen zeggen tegen mij ah joh is niet erg dit dat, maar de mensen die dat zeggen weten totaal niet hoe het is om in deze schoenen te staan, die mensen moeten het zelf eens ervaren hoe het is, eens kijken of ze nog het zelfde antwoord kunnen geven. Zoals ik al zei ik kom nergens, en k kom sommige afspraken ook niet na, contact met meisjes vind ik verschrikkelijk en dan praat ik over lichamelijk contact. Seks heb ik bijvoorbeeld niet! ik ben maagd alleen om die reden. Mensen zeggen wel van een echte meid accepteert dat van je dit dat, maar goed ik wil ook dat weggaat voor mezelf niet alleen voor het contact. Ik ben ook altijd helemaal doorweekt me sokken en t-shit altijd. 5 x op een dag me te verkleedden heeft totaal geen zin want het zweet blijft. Vaak krijg ik het altijd zo koud terwijl iedereen het lekkere temperatuur vind heb ik het koud door mijn doorweekte t-shirt.

Ik heb al veel dingen uitgeprobeerd, alumichloride van de huisarts en daarna nog een sterker spul wat ook niet werkte. Daarna gebruik gemaakt van ionfortese had ook geen effect, vervolgens gebruik gemaakt van oxybutine tablet wat ook niks heeft uitgemaakt! en uiteindelijk ben ik met een psychiater gaan praten omdat het toch deels denk ik psychisch ligt, want als ik er niet aan denk heb ik het ook niet, tenzij ik zwetend wakker word ofso. Na een paar sessies gehad te hebben zeiden ze dat ik het in stapjes moest doen om terug te keren in mijn sociale cirkel waardoor ik wellicht minder zou kunnen transpireren. Ik moest het in stapjes accepteren, maar dat is dus wat ik niet kan! en ook niet wil! dat betekend dat ik me gewoon bloot moet geven aan mijn aandoening, ik wil het gewoon zo snel mogelijk weg hebben. Want ik haat mijn leven zo erg en ik weet dat er genoeg mensen rondlopen met een erger probleem of wat dan ook, maar dat geeft nog niet weg dat ik dit moet accepteren, soms ben ik zo erg boos als ik begin te zweten dat ik soms dingen kapot sla en k heel erg verdrietig word dan. Ik zou graag als een NORMAAL mensen willen zweten, niet zomaar uit het niets!

Ik zag als laatste optie een operatie, maar hier en daar las ik weer risico's ervan en compensatoir zweten. Dan nog bestaat er een kans dat ik nog erger ga zweten wat ik bij sommige verhalen hoor. En ik weet niet waarom, maar ik heb zo'n gevoel dat ik als de operatie onderga dat ik nog erger ga zweten op andere plekken ofso. Ik zou graag me leven normaal kunnen leiden zonder al deze shit, laat ik het zo zeggen. Voor jongeren is dit echt een hel! ik gun dit niemand

graag hoor ik een reactie van iemand

Datklopt!
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Re: Help! ik wil af van dit!

Bericht door Erje »

Hoi Datklopt,

Welkom hier.
Wat een heftig verhaal...
Ik kan me goed voorstellen, zoals wij allemaal hier, dat je je leven normaal wilt leiden. De kans zit er in dat dat in de toekomst ook kan, want ik denk dat je al goed bezig bent. Je hebt al een aantal dingen geprobeerd en er zal dan toch wel een keer iets komen dat echt helpt. Ook omdat ons probleem steeds meer in de belangstelling komt te staan er er worden dus ook weer nieuwe oplossingen voor gevonden, alleen zijn die soms in ons land nog niet beschikbaar of duur. Maar dat zal veranderen.
Eigenlijk heb je waarschijnlijk aan deze post niet veel, maar ik zou willen zeggen, hou de moed erin.
Ik ken een jongen, vanuit een ander "zweetforum", die dezelfde problemen had als jij met betrekking tot meisjes enz. Hij had nooit contact met meisjes. Maar uiteindelijk heeft hij toch de ware gevonden, is getrouwd, kids enz.
Je bent nog jong en er kan nog vanalles veranderen. Sorry, ik weet even niks beters ( maar het is wel waar ).
Trouwens, over die operatie lees ik hier ook hele positieve dingen. Niet dat ik je dat aanraad hoor, want dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken. Maar er staan hier verschillende verhalen over, zodat je je er een beeld van kan vormen.
Veel sterkte in ieder geval.
Plaats reactie