Dag iedereen,
Ik heb zoals velen van jullie, last van overmatig blozen. Ik kamp al met dit probleem sinds mijn jeugd maar toen ik begon te werken, bleek ik er meer en meer aandacht aan te besteden. Op 20 jarige leeftijd ben ik begonnen met het slikken van oxy, tot op de dag van vandaag (inmiddels 10jaar). Mijn probleem speelt zich vooral af op proffesioneel vlak. In het weekend of in de vakanties slik ik geen oxy.. Ik ben een sociaal persoon en kom dagelijks met enorm veel verschillende mensen in contact. Ik kan makkelijk een gesprek aangaan met iemand die ik niet ken, zonder te blozen. Maar in sommige situaties, zoals bij het maken van een fout, een vraag waarop ik niet direct kan antwoorden, een sociaal ongemakkelijk situatie, heb ik prijs..
oxybuytinine ondrukt grotendeels wel het aangloeien van het gezicht, wat op zich wel zeer positief is, maar er zijn natuurlijk de bijwerkingen waar je mee moet leren leven. Als je goed doseert lijken deze voor mij al bij al wel mee te vallen, maar natuurlijk liever zonder. echter ben ik enkele maanden terug beginnen researchen over het middel en las ik enorm veel over mogelijks cognitieve stoornissen en dementie bij het innemen van oxy (voornamelijk op latere leeftijd, maar toch..). Daar ik de medicatie al 10jaar neem begin ik mij toch ietwat zorgen te maken. Misschien door hier meer en meer over te lezen heb ik het in mijn hoofd gestoken dat ik mezelf toch meer en meer betrap op het vergeten van kleine dingen, vooral korte termijngeheugen veronderstel ik dan.
Mss maak ik mij zorgen om niks, en is dit gewoon eigen aan mijn persoonlijkheid dat ik sneller vergeet als vroeger. Maar ik maak deze post aan zodat er mensen, die langdurig oxy slikken, en zich ook zorgen maken over de gevolgen ervan, hun ervaringen kunnen delen. Deel gerust alles in verband met het nemen van het geneesmiddel oxybuytinine, onderzoeken hieromtrent etc etc ..
Grs en succes!
Langetermijneffecten oxybuytinine
Re: Langetermijneffecten oxybuytinine
Hoi Tengele,
Ik heb het even aan dermatoloog Wim Venema gevraagd, onze medisch adviseur. Hij schrijft:
Zie ook: viewtopic.php?t=3285 en viewtopic.php?t=3145
en zoek op dit forum even naar dementie.
Hou ons op de hoogte aub.
Ik heb het even aan dermatoloog Wim Venema gevraagd, onze medisch adviseur. Hij schrijft:
Ik kan me voorstellen dat je glycopyrronium tabletten gaat proberen en kijkt of het net zo goed werkt als oxybutynine. Bespreek het ook vooral met je voorschrijvend arts.Oxybutynine gaat makkelijker door de bloedhersenbarrière dan het medicijn glycopyrronium. Daarom schrijf ik bij mensen boven de 60 jaar vaker direct glycopyrronium voor en zeker als er dementie in de familie is.
Zie ook: viewtopic.php?t=3285 en viewtopic.php?t=3145
en zoek op dit forum even naar dementie.
Hou ons op de hoogte aub.
Thijs,
Bedankt voor je reactie. Ook voor alle research die je doet en deelt met het forum! Respect.
Ik heb al enorm veel posts gelezen op het forum en ik dacht dat glyco enkel werd ingenomen tegen overmatig zweten, en niet om het situatie blozen ietwat tegen te gaan (zoals oxy)? Moest dit wel het geval zijn, hoor ik het graag!
Grs
Bedankt voor je reactie. Ook voor alle research die je doet en deelt met het forum! Respect.
Ik heb al enorm veel posts gelezen op het forum en ik dacht dat glyco enkel werd ingenomen tegen overmatig zweten, en niet om het situatie blozen ietwat tegen te gaan (zoals oxy)? Moest dit wel het geval zijn, hoor ik het graag!
Grs
Glycopyrronium valt net als oxybutynine onder de anti cholinergica en kunnen beiden helpen tegen blozen. Zie ook viewtopic.php?t=3191 mocht je die nog niet gelezen hebben. Overleg met je arts of je een switch kunt maken om te kijken of Glycopyrronium bij jou ook goed werkt. Succes.