Zweten bij nervositeit!!

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
SuperZeker
Druppel
Druppel
Contacteer:

Zweten bij nervositeit!!

Bericht door SuperZeker »

:cry:

Ik wordt er helemaal gek van, als ik iemand spreek die ik niet echt ken begin ik al te zweten onder mijn oksels en ontstaan er van die grote zweetvlekken. Kijk ik een spannende film? Dan krijg ik ook van die kleinere zweetvlekken... Ben ik aan het sporten dan krijg ik van die GIGANTISCHE zweetvlekken...

Het meest erger ik me toch als ik bijvoorbeeld iemand spreek die ik niet echt ken, omdat ik dan een beetje nerveus/ verlegen ben begin ik onwijs te zweten onder mijn oksels...

Ik ben het zo moe om het elke keer te verbergen..

Nu ik jullie meeste verhalen heb gelezen ga ik echt contact opnemen met mijn Huisarts.. Ik heb al Odorex en tig andere deo's geprobeerd...

Komt dit iemand een beetje bekend voor?

Groetjes
Zwetertje1977
Zee
Zee
Contacteer:

Bericht door Zwetertje1977 »

Heel bekend, al heb ik ook last van overmatig zweten wanneer ik 'veilig thuis' ben. Maar wanneer ik bij de kassa in de rij sta bijvoorbeeld breekt het zweet nog sneller uit.
SuperZeker
Druppel
Druppel
Contacteer:

Bericht door SuperZeker »

Gelukkig bestaat er nog zo een iemand...

Dus jij hebt echt botox gebruikt? ik ga het dan nu echt overwegen hoor.. Hielp iets anders er nog goed tegen bij jou?

MVG
Zwetertje1977
Zee
Zee
Contacteer:

Bericht door Zwetertje1977 »

Het medicijn oxybutynine ben ik het meest over te spreken. De botox bestreed alleen het zweet onder mijn oksels, waar ik overigens niet zoveel van merkte maar dat ter zijde. Ik heb het gevoel wanneer ik botox onder mijn oksels laat inspuiten het zweet een andere uitweg zoekt zoals op mijn voorhoofd of rug. Oxybutynine bestrijdt de volledige zweetproductie over het volledige lichaam, vandaar dat ik de voorkeur geef aan oxybutynine.
Bram
Plas
Plas
Contacteer:

Bericht door Bram »

Ik herken je probleem:

kassa's, gesprekken met onbekenden, jobinterviews,...

Allemaal rampscenario's voor ons :oops:
jongeman
Beekje
Beekje
Contacteer:

Bericht door jongeman »

Voor mij ook bekend, zweten in onbekende en enge situaties.

Vooral sociale situaties.

Zijn er ook mensen die hiervoor kalmerende medicijnen gebruiken om zo de spanning, en dus het zweten, van dergelijke situaties te verminderen?

Ik lees vooral positieve verhalen over het gebruik van oxybutinine, dit is om het zweten zelf tegen te gaan. Maar als het zweten onstaat uit onzekerheid en angst, is het dan niet beter om deze onzekerheid en angst aan te pakken?

Ben zeer benieuwd naar jullie reacties!

Vriendelijke groet.
Angela
Oceaan
Oceaan
Contacteer:

Bericht door Angela »

Ik gebruik zelf geen kalmerendde middelen tegen het zweten. Wel neem ik vaak twee paracetamolletjes wanneer ik het idee heb dat ik veel zal gaan zweten. Dit kan zijn voor spannende gebeurtenissen maar ook wanneer ik last heb van zogenaamde 'opvliegers'. Dit werkt bij mij altijd behoorlijk goed, het maakt het zweten vaak net dat beetje minder om er nog een beetje mee om te kunnen gaan.

Verder probeer ik er zo open mogelijk over te zijn. Op momenten dat ik echt het idee heb dat mensen aan me kunnen zien dat ik zweet (normaal kan ik het erg goed verbergen) vertel ik gewoon waar ik last van heb. Soms weten mensen niet goed hoe ze moeten reageren als ik dat vertel maar ze reageren wel altijd heel vriendelijk. Ik heb nog nooit een negatieve reactie gehad.
Boxie
Druppel
Druppel
Contacteer:

Bericht door Boxie »

Maar welk probleem pak je nou eerst aan.......... het zweten of de onzekerheid.

Mijn ervaring is dat ik onzeker word door het zweten - ook al ben ik niet of nauwelijks gespannen voor een gesprek mijn gedachte is dan steeds "als ik maar niet zo ga zweten". Het zweten maakt mij onzeker - niet andersom!
En al ga je wel zweten door een spannend gesprek - het is zo'n neerwaatse spiraal; je hebt niet alleen de spanning van het gesprek maar ook nog een keer van het zweten - 2 problemen ipv 1 dus!!
Als de onzekerheid oplossen niet lukt draai het dan om en probeer van het zweten af te komen of het te verminderen, in te pakken met inlegkruisjes of wat dan ook dat het je niet meer stoort......... komt dat zelfvertrouwen er wel weer achteraan.....
ok is misschien omgedraaide wereld maar linksom of rechtom...... we moeten naar hetzelfde doel.

En ook ik zweet overmatig als ik veilig thuis ben alleen dan interesseert het me niet zo.......

(ik zweet "pas" sinds een 1,5 jaar door hormoonsverandering) en heb nu sinds vrijdag botox met verbuffend resultaat - (zie mijn topic bij botox)
Angela
Oceaan
Oceaan
Contacteer:

Bericht door Angela »

Ik denk dat je dan toch eerst de onzekerheid aan moet pakken. Als je zelfverzekerder bent zal het je ook niet veel uitmaken of je zweet. Ik probeer altijd maar te denken dat ze me moeten nemen zoals ik ben; met of zonder zweet. En door zo te denken maakt het me al een stuk minder uit of ik zal zweten waardoor ik me daar ook minder druk om maak.
jongeman
Beekje
Beekje
Contacteer:

Bericht door jongeman »

Hallo!

Het aanpakken van de onzekerheid maakt het omgaan met zweten wel makkelijker, ook het zweten dat door onzekerheid is ontstaan zal verminderen. Vooral voor mensen die zweten door onzekerheid, bijvoorbeeld thuis eigenlijk niet zweten maar elders wel, zal dit waarschijnlijk goed werken.

Ook ik ben bezig om mijn angstzweet te verminderen en ook makkelijker met het probleem om te gaan, dit gaat me redelijk af. Hiervoor volg ik een cognitieve therapie. Let wel dat je hierbij niet in één dag resultaat hebt, denk eerder aan minstens een paar maand. Overigens is het volgen van therapie niet goedkoop wanneer je er niet voor verzekerd bent. Zweten bij onzekerheid is bij mij een gewoonte geworden, en een gewoonte leer je niet zomaar af! Ik probeer zo weinig mogelijk situaties te vermijden maar mezelf zoveel mogelijk te confronteren. Zo hoop ik uiteindelijk zonder vrees alles weer aan te kunnen. Toen je net je rijbewijs had was het autorijden ook eng, nu is waarschijnlijk al gewoonte geworden. Dat hoop ik met de therapie ook te bereiken.

De laatste tijd ben ik erop gaan letten of ik ook veel zweet in situaties die in mijn ogen niet angstig zijn, dit is ook het geval hoewel het wel minder is dan in angstige situaties. Echter let ik in 'veilige' situaties er niet op, het kan me dan weinig schelen of ik veel zweet.

Ik las hier op het forum dat er mensen zijn die oxybutinine slikken voor bepaalde situaties. Hier zit ik ook over na te denken, bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek, een congres of een familiefeest. Echter ben ik wel een beetje bang, wanneer dit medicijn echt goed werkt, afhankelijk er van te worden.

Waar ik ook wel benieuwd naar ben is of meer mensen dit herkennen en of er ook therapie gevolgd wordt.

Alvast bedankt!
anoniem7
Druppel
Druppel
Contacteer:

Bericht door anoniem7 »

ik heb dus vooral zweethanden:S:S klam..

ik heb het niet altijd maar zeer regelmatig, ik zit op voetbal en als je elkaar dan weer ziet... je weet het wel ff hand geven en daar ga ik al.

ik vermijd een hand geven dus regelmatig, en het is niet echt omdat ik nerveus ben, ik heb dr thuis namelijk ook last van of als ik naar familiegebeuren ga.

maar het gekke is wel, dat stel ik ben er helemaa niet mee bezig of ik ben geconcentreerd met iets bezig dan heb ik er eigenlijk geen last van, niet dat ik dat vaak heb ofzo.

maar het is echt een ramp voor je sociale leven.
wat kan ik het beste doen voor me handen??

groetjes

(ik ben anoniem omdat ik geen zin heb dat bekende mij op dit forum zien..)
Hyper Hydrosis
Beekje
Beekje
Contacteer:

Bericht door Hyper Hydrosis »

IK heb dit ook, klamme zweterige handen en voeten zodra er een soort spanning optreed. De ene keer erger dan de andere keer en me voeten vaak extra erg omdat je sokken en schoenen aan hebt. Dus bijvoorbeeld ergens naar toe waar ik nog niet eerder naartoe ben geweest, iemand die ik niet ken, dus gewoon een spannende situatie. Als ik thuis ben heb ik er een stuk minder last van, en het gekke is dat wanneer ik mijn sokken uit doe er eigenlijk geen last meer van heb (zowel voeten als handen) maar soms lijkt het wel alsof je het onder je huid voelt zitten.

En je hoeft soms alleen al aan bepaalde situaties te denken en het zweet begint te komen. Het is ook nog eens zo dat zodra je begint te zweten je moeilijk kan stoppen want je blijft er constant aan denken "oh ik hoop dat het snel stopt..., ik hoop dat ik nu niet gaat zwetet ***".

Proberen zekerder te worden zal denk ik ook wel helpen om het te verminderen. Het is alleen wel lastig.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht