Zijn er hier meer mensen bij wie hun hyperhidrosis comorbiditeit vertoont (samen voorkomt) met andere aandoeningen/stoornissen?
Bij mij lijkt er sprake van een samen voorkomen van hyperhidrosis met een aantal andere aandoeningen, en wel: sociale fobie (veel zweten in sociale situaties met anderen), depressie (heftige zweetbuien gaan vaak gepaard met depressieve gedachten) en sinds kort ook BDD of body dismorphic disorder (i.e., jezelf of een bepaald lichaamsdeel extreem lelijk vinden; als ik zweet, vind ik mezelf al helemaal erg lelijk). Van die eerste twee weet ik dat het bij meer mensen met hun hyperhidrosis samengaat, maar over BDD heb ik hier nog nooit iemand gehoord. Zijn er anderen die zich ook soms heel lelijk voelen en bij wie het zweten dit gevoel versterkt?
Hoewel lastig is vast te stellen welke rol het overmatige zweten precies speelt (oorzaak, gevolg, catalysator, etc.) bij elk van die andere aandoeningen, weet ik wel zeker dat ze op een bep. manier verband houden met elkaar.
comorbiditeit hyperhidrosis met andere stoornissen
-
noahmushroom
- Beekje

- Contacteer:
Hallo, ik herken dit wel.
Ik heb vroeger veel last gehad van blozen, later is dit overgegaan in zweten in het gezicht.
Hierdoor heb ik een sociale angst opgebouwd en ben ook depressief geweest.(mede door ervaringen uit jeugd)
De sociale angst vind ik heel vervelend.
Mensen vinden mij leuk , gezellig,humoristisch. Aandacht van meiden had ik ook altijd, maar die sociale angst heeft een hoop verpest.
Ik gebruik anti transparant op mn voorhoofd, het verminderd het zweten met ongeveer 75%. Toch wil het ook wel eens onverwachts sneller uitgewerkt zijn dan ik dacht, en dan heb ik een behoorlijk vervelend moment. Ik heb dan veel depressieve gedachten en wordt snel moe.
Ik herstel dan meestal na ongeveer 20min.
Ik blijf positief en vecht voor mn geluk. Het zal toch wel een keer overgaan, of is er misschien een medicijn voor?!?!?!?!
Ik heb vroeger veel last gehad van blozen, later is dit overgegaan in zweten in het gezicht.
Hierdoor heb ik een sociale angst opgebouwd en ben ook depressief geweest.(mede door ervaringen uit jeugd)
De sociale angst vind ik heel vervelend.
Mensen vinden mij leuk , gezellig,humoristisch. Aandacht van meiden had ik ook altijd, maar die sociale angst heeft een hoop verpest.
Ik gebruik anti transparant op mn voorhoofd, het verminderd het zweten met ongeveer 75%. Toch wil het ook wel eens onverwachts sneller uitgewerkt zijn dan ik dacht, en dan heb ik een behoorlijk vervelend moment. Ik heb dan veel depressieve gedachten en wordt snel moe.
Ik herstel dan meestal na ongeveer 20min.
Ik blijf positief en vecht voor mn geluk. Het zal toch wel een keer overgaan, of is er misschien een medicijn voor?!?!?!?!
Toen we onze scriptie schreven over Hyperhidrosis kwam er wel uit een onderzoek naar voren dat in gevallen waarbij depressie of andere van dit soort 'aandoeningen' voorkomen deze vrijwel altijd worden veroorzaakt door de hyperhidrosis en zelden de hyperhidrosis veroorzaken.
Peer; ik snap dat het vreselijk is als je zoveel zweet maar ik denk dat meisjes dat helemaal niet erg vinden als je zo zweet. En als ze dat wel erg vinden dan heb je er ook niets aan
. Niet dat dit helpt maar ik wil het toch even kwijt
. Maar het is zo zonde als je daardoor bepaalde vriendschappen uit de weg zou gaan, hoe makkelijk dat ook klinkt, al ben ik dan wel een medezweter
.
Peer; ik snap dat het vreselijk is als je zoveel zweet maar ik denk dat meisjes dat helemaal niet erg vinden als je zo zweet. En als ze dat wel erg vinden dan heb je er ook niets aan
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht